تغذیه برتر تارنمای تخصصی تغذیه و فیزیولوژی ورزشی
 
 
سه شنبه 24 شهريور 1394برچسب:, :: 13:16 ::  نويسنده : فرامرز کوچکی

   

 عمل فیزیولوژیکی اشکال مختلف ژل و پودر عسل بعنوان منبعی از کربوهیدرات برای ورزشکار، عمدتاً دوچرخه سواری ، اخیراً تحت شرایط کنترل شده توسط کریدر Kreider و همکاران مطالعه شد.

 عسل بطور چشم گیری تواتر قلب و مقدار گلوکز خون را در طول مدت اجرای ورزشی افزایش می­دهد. عسل علایم فیزیکی یا روانی هایپوگلایسمی (کاهش قند خون ) را در افراد روزه دار در طول مدت تمرین مقاومتی یا بعد از تمرین مقاومتی نمایان نمی سازد. در تحقیق دیگری تأثیر عسل و ژل های کربوهیدرات دارای شاخص قندی (GI) بالا و شاخص قندی پائین را در دوچرخه سواری 64 کیلومتر تحت بررسی قرار دادند. هر دو ژلِ شاخص قندی بالا (گلوکز =100) و شاخص قندی پائین عسل کارایی دوچرخه سواری را افزایش دادند، عسل کمی بهتر از گلوکز بود.خصوصیات کربوهیدرات و پاسخ شاخص قندی عسل ، شبیه به یک ژل ورزشی مشهور بود. برطبق یافته های دانشمندان ، ورزشکار می­تواند عسل را خوب تحمل کند و می­تواند یک منبع موثر کربوهیدرات برای کارایی ورزشکار محسوب شود . خلاصه تحقیقات در مورد عسل و تغذیه ورزشی این است که توصیه می­شود مقدار مصرف عسل باید با وزن بدن، و زمان مصرف آن قبل از تمرین تنظیم شود : 

 

·     4ساعت قبل از تمرین: مصرف 4 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

·     1ساعت قبل از تمرین: مصرف 1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

·     10دقیقه قبل از تمرین: 0.5 (نیم) گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

·     در طول مدت تمرین 30 تا 60 گرم در هر یک ساعت تمرین
 می توان مصرف نمود .

بعد از تمرین بدنی یا رقابت ورزشی کربوهیدرات ها باید برای ریکاوری مطلوب با پروتئین تکمیل شوند. عسل خشک (پودر عسل) ، در ترکیب با پروتئین ویWhey Protein  نسبت به پروتئین ترکیب شده با گلوکز یا مالتودکسترین خیلی موثرتر بود  . برای ریکاوری مطلوبتر ورزشکاران، مصرف در حدود 1 گرم عسل به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در طول مدت 15 دقیقه و تکرار این روش برای 4 تا 6 ساعت بعدی.

 

ترکیب عسل با پروتئین (نسبت 1 به 3 ) ممکن است به جلوگیری ازکاتابولیسم (تجزیه پروتئین) بعد از تمرین کمک نماید . این نتایج توسط کریدر Kreider و همکاران،  می­باید توسط سایر محققین مورد تأئید قرار گیرد .

 

 ترجمه: فرامرز کوچکی

توجه: استفاده از مطلب فوق با ذکر منبع و مترجم بلامانع است.

توضیح یکی از کاربران نظر خودش را عنوان کرده که به نظر می رسد شبه در مقدار عسل به ازای کیلوگرم وزن بدن پیش آمده. به همین لحاظ لینک زیر آنالیز استاندارد عسل برای مطالعه بیشتر  آمده. در ضمن باید توجه داشت که بیشتر وزن عسل به خاطر رطوبت آن است و این موضوع را باید مد نظر قرار داد. در لینک زیر شما می توانید این موضوع را بیشتر مطالعه کنید و از اظهار نظر عجولانه خودداری نمایید. با تشکر

استاندارد عسل

 

 

https://t.me/taghziehbartar


درباره وبلاگ


این تارنما جهت افزایش ارتباط و آگاهی های علمی کارشناسان تغذیه ورزشی و فیزیولوژی ورزشی ایجاد گردیده است
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 52
بازدید کل : 398787
تعداد مطالب : 47
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

https://t.me/taghziehbartar
با عضویت در کانال تلگرام تغذیه برتر همیشه بروز باشید :)
برای ورود به کانال کلیک کنید / دانلود تلگرام نسخه ویندوز