تغذیه برتر تارنمای تخصصی تغذیه و فیزیولوژی ورزشی
 
 
یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:فرم پاسخنامه کنکور, :: 14:26 ::  نويسنده : فرامرز کوچکی

 

فرم 1 دانلود کنید

فرم2 دانلود کنید

https://t.me/taghziehbartar


 

پاورپوینت حرکت شناسی

دکتر ابوالفضل فراهانی

دانلود کنید

https://t.me/taghziehbartar


 

پاورپوینت متابولیسم لیپید

تهیه و تدوین: دکتر حمیدی نیا

دانلود کنید

https://t.me/taghziehbartar


 

یکی از کاملترین پاورپوینت ها برای ارایه مبحث بیوشیمی کربوهیدرات

پاورپوینت بیوشیمی کربوهیدرات

تهیه و تدوین: فرامرز کوچکی

دانلود کنید

https://t.me/taghziehbartar


 

پاورپوینت مواد نیروزا در ورزش  

دانلود کنید

 

https://t.me/taghziehbartar


 طبقه بندی موارد تغذیه ای

 تعاریف و علایم

 بسیاری از ورزشکاران هنگامی که مبادرت به انجام فعالیت های ورزشی مانند دو سرعت ، دویدن آهسته ، وزنه برداری یا کشتی می کنند. این زمانی است که به جستجوی راهنمایی های تغذیه ای می پردازند. راهنمای کنترل وزن، الگوی های اختلال خوردن، و راهنمای سلامتی خیلی رایج هستند. عموماً، فقط 10 % از ورزشکارانی که از یک متخصص تغذیه کمک می گیرند ارتباط کلینکی برقرار می کنند(Clark, Sports Medicine Systems,Brookline,MA) .

سوخت ابتدایی برای مسابقات ورزشی که کمتر از Vo2max 50 % ( ظرفیت هوازی)  مصرفی باشد، چربی است. و در مسابقات بلند مدت که بیشتر از Vo2max 70 % مصرف می شود( مانند بیشتر مسابقات مانند شنا یا دو سرعت ) سوخت کلیدی گلیکوژن می باشد. در مسابقات با فعالیت بلند مدت بیشتر از Vo2max 70 % ( مثل دو مارتن یا دوچرخه سواری یا شنا )، گلیکوژن عضله می تواند در 100 تا 120 دقیقه تخلیه شود، ذخیره گلیکوژن ممکن است در این مورد مفید باشد.

خوردن cHo در هنگام تمرینات بلند مدت و بارگیری کربوهیدرات قبل از تمرینات می تواند تاثیر متفاوتی بر روی سوبسترا آنزیم های کینتیک Fuel Substrate Kinetic  داشته باشد. بارگیری کربوهیدرات قبل از تمرینات ورزشی نسبت افزایش گلوکز پلاسما به اکسیداسیون کل CHO را کاهش می دهد. مصرف CHO در هنگام تمرین ممکن است گلیکوژن کبد را ذخیره کند، که باعث کاهش گلوکونئوژنز و تاخیر در شروع هایپوگلایسمی شود(Bosch et al, 1996). ورزشکاران ممتاز CHO را بهتر از کسانی که ورزش نمی کنند متابولیسم می کنند، اما عوامل تغذیه ای هنوز بر روی کنترل گلایسمیک در ورزشکاران خوب پرورش یافته موثر است (Tegelman et al, 1996)

 اهداف

افزایش سلامتی، ایجاد عادات صحیح غذا خوردن و فعالیت هایی که می تواند در سراسر زندگی ادامه یابد. مخصوصاً فعالیت های هوازی بطور فوق العاده ای مفید هستند. همچنانکه ورزش استقامتی است ( وزن )

اصلاح عقاید بد غذایی، تمایل های نادرست، حذف وعده های غذایی، و دیگر عادات غذایی ناسالم

افزایش پیشرفت موفقیت

بالا بردن سلامتی عمومی و تناسب اندام

کمک به پیشگیری از صدمات کم آبی، یا مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد آب

پیشگیری یا اصلاح کم خونی ناشی از ورزش، شکستگی های حاصل از فشار و پوکی استخوان

بررسی یا اصلاح اختلالات خوردن، مانند بولومیا یا بی اشتهایی عصبی. بعضی از زنان ورزشکار ترکیبی سه از اختلالات خوردن، آمنوره و پوکی استخوان دارند(Skolnick, 1993). آمنوره ممکن است از دریافت کم پروتئین به وجود آید

کسب کالری بیش از اندازه طبیعی ایجاد شده توسط BMR بیشتر جهت فعالیت متابولیکی توده عضلانی

 رژیم غذایی و توصیه های تغذیه ای

از یک رژیم غذایی معمولی برای سن و جنس، با توجه خاص به احتیاج های کالری برای فعالیت های و تمرین های ویژه استفاده کنید. 50 %  تا 60 % کربوهیدرات عموماً یک هدف خوب بشمار میرود.

نیاز به پروتئین باید بر اساس سن و جنس، کمی بیشتر از احتیاج بدن محاسبه شود(برای مثال در فعالیت شدید ورزشی گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن  2/1-7/1، برای فعالیت های متوسط و ملایم g/kg 1 ).از مصرف بیش از اندازه پروتئین جلوگیری کنید، اما  از پروتئین که در جلوگیری از قطع قاعدگی(آمنوره) و در حفظ و نگهداری وضعیت مناسب آهن کافی نقش بازی می کند آگاهی یابید.

ریبو فلاوین اضافی ممکن است برای کسب احتیاج عضله مورد نیاز باشد. مقدار ریبوفلاوین موجود در غذاهای لبنی باید برای همه فعالیت به استثنا فعالیت های شدید کافی باشد.

جایگزینی مایعات ممکن است ضرورت یابد، به طور میانگین برای محاسبه از ml/kcal 1 استفاده کنید.یک نمونه از نوشابه های ورزشی می تواند به صورت 1 قسمت آب میوه در 4 قسمت آب باشد.

الکترولیت ها باید به دقت بررسی و جایگزین شوند. جدیدترین نوشابه های ورزشی موجود در فروشگاه ها حاوی پلیمرهای گلوکز، با کمترین اسمولالیته نسبت به نوشابه های شیرین شده با شکر می باشند.Gatorade  و دیگر تولیدات فقط زمانی قابل مصرف هستند که رقیق شوند.

بارگیری کربوهیدرات ممکن است برای فعالیت های بلند مدت کمک کننده باشد. در این مرحله، کاهش شدید ذخیره گلیکوژن بعد از یک دوره تمرین سخت، بدنبال یک رژیم غذایی کم CHO انجام می شود(100 گرم ). سپس 3 روز تمرین سبک با یک رژیم غذایی پرکربوهیدرات ، بعد از آن، بدون انجام حرکات ورزشی به اضافه دریافت زیاد کربوهیدرات برای تکمیل ذخیره بدن ( 600-500 گرم کربوهیدرات، 70 % کل کالری) (Mahan and Escott-Stump 1996 . به علاوه ، افزایش دریافت نشاسته نیز می تواند به ذخیره گلیکوژن کمک کند.تقریباً 2 ساعت قبل از مسابقه بیشترین کربوهیدرات انتخابی مورد پسند ورزشکاران شامل bagels (نوعی شیرینی گرد)، میوه، یا غلات می باشد.

از هوس های نادرست مانند حذف گوشت قرمز از برنامه غذایی جلوگیری کنید. دریافت آهنِ هِم مهم  است ، و همچنین گوشت قرمز منبع خوب روی می باشد. همینطور حبوبات خشک شده و غلات غنی شده پیشنهاد خوبی برای آهن هستند.

دریافت کافی کلسیم را (به عبارت دیگر 1 تا 5/1 گرم در روز ) جهت پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش کرامپ عضلانی و شکستگی های فشاری Stress Fractures  برای زنان تامین کنید.ورزش های کاهش دهنده وزن مثل پیاده روی و دویدن در حد اعتدال منجر به ذخیره مفید تراکم املاح معدنی برای استخوان می شود.

دریافت چربی از کل کالری را در حد 30 % حفظ کنید؛ اگر کم وزنی مشکلی دایمی برای یک ورزشکار است ، به مقدار چربی بیافزایید.

زمان وعده غذایی- بیشتر خوردن در طول روز و کم خوردن در طول شب را مراقبت کنید. از حذف کردن وعده غذایی جلوگیری کنید. صبحانه مخصوصاً در حفظ و نگه داری هموستاز مهم است. چند نوبت وعده های غذایی کوچک Snack برای بعضی از افراد مفید است.

بعضی مدارک موجود عنوان می کنند که غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ممکن است برای اصلاح استرس اکسیداتیو  مفید باشد.منابع تکمیلی به جای غذاهای غنی از این موارد توصیه نمی شوند(Clarkson,1995) .

Profile

 قد  

آلکالین فسفاتاز 

 گلوکز سرم

وزن 

هماتوکریت و هموگلوبین 

 فشار خون

IBW/HBW

  آهن سرم

 آلبومین، پره آلبومین

وزن مورد نظر 

  ترانسفرین

 کلسترول HDL , LDL                 

BMI 

 پتاسیم K+                                                            

کلسترول تام                            

انسولین سرم 

 سدیم   Na+کلرCl+      

 تری گلیسرید

کلسیم Ca++

 آب (دریافت و دفع)

داروهای رایج مورد استفاده و اثرهای جانبی

استروئیدها ممکن است بر روی پارامترهای تغذیه ای بیشماری تاثیر گذار باشند. با دقت تاریخچه دارویی را دریافت کنید و در مورد تمام اثرهای جانبی به طور مناسب صحبت کنید.

قرص های نمک ، از مصرف آنها باید صرفنظر شود.عموماً در مسابقات ورزشی دریافت آب مورد نیاز است.

در مورد واقعیت مصرف بیش از اندازه مکمل های ویتامین- املاح معدنی که می تواند منجر به  مسمومیت شود صحبت کنید. مخصوصاض در مورد ویتامین های A و D .

آموزش بیمار

بر روی این افسانه ها که شیر فقط برای کودکان است ، گوشت برای شما بد است ، کربوهیدرات ها چاق کننده هستند ، و رژیم گرفتن کلید برای کنترل مایعات است خط بطلان بکشید. در مورد جانشین های مناسب صحبت کنید.

ترجمه: فرامرز کوچکی


 

https://t.me/taghziehbartar


جزوه کامل تحلیل آماری در نرم افزار SPSS18 دکتر احمد زنده دل. توصیه می کنم دانلود کنید. با کمترین زمان تحلیل در SPSS  را فراگیرید.

ویژه کلیه رشته ها و کارشناسی و کارشناسی ارشد

از اینجا دانلود کنید

دوستان عزیز چنانچه در این جزوه اشکالات انشایی یا غلط های املایی وجود داشت. پیغام بگذارید تا تصحیح کنم. ممنون

https://t.me/taghziehbartar


شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, :: 19:8 ::  نويسنده : فرامرز کوچکی

جزوه  آمار کارشناسی ارشد "دکتر احمد زنده دل" ویژه دانشجویان تربیت بدنی و سایر رشته ها

جزوه ای بسیار خوب برای کسانی که فرصت کافی برای آزمون کارشناسی ارشد ندارند.

از اینجا دانلود کنید

https://t.me/taghziehbartar


جزوه بسیار خوب تحلیل آماری  دکتر احمد زنده دل  یکی از استاتید بسیار خوب این رشته

 

ویژه کارشناسان ارشد و کارشناسی- همچنین مناسب برای آزمون های کارشناسی ارشد

از اینجا دانلود کنید

با تشکر از ایشان

https://t.me/taghziehbartar


درباره وبلاگ


این تارنما جهت افزایش ارتباط و آگاهی های علمی کارشناسان تغذیه ورزشی و فیزیولوژی ورزشی ایجاد گردیده است
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 74
بازدید کل : 398747
تعداد مطالب : 47
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

https://t.me/taghziehbartar
با عضویت در کانال تلگرام تغذیه برتر همیشه بروز باشید :)
برای ورود به کانال کلیک کنید / دانلود تلگرام نسخه ویندوز